Går du med firmatøj til hverdag?
Danske og internationale virksomheder begynder i større og større stil at bestille tøj til deres medarbejdere, hvor firmaets logo fremgår som enten brodering eller print. Det kan der være flere årsager til, men eksempelvis i konsulentbranchen bruger virksomhederne deres logo på skjorter, t-shirts eller poloer, så kunder eksempelvis kan se brandet klart og tydeligt. Profiltøj ses også i mange andre brancher, hvor branding indgår som en aktiv del af virksomhedens markedsføring. Er medarbejderne ude til konferencer eller foredrag, kan det ære god reklame, hvis de bærer tøj med firmaets logo, hvor en masse potentielle kunder kan se dem. Hos stort set alle håndværkere og VVS’ere kan man eksempelvis se logo og firmanavn på biler, bukser og trøjer.
Når de ansatte bevæger sig til og fra bilen kan kunder og potentielle kunder se mærket, og nogle gange kunne man godt forestille sig, at de parkerer deres store varevogne, så potentielle kunder bedre kan se logoet til en anden god gang. Det er formentlig ikke tilfældet, men man har da nogle gange kørt hjem fra arbejde på en helt almindelig dag og tænkt, at de enkelte biler har holdt lidt alternativt parkeret.
Nogle gange vælger virksomhederne dog også bare at købe en masse profiltøj sidst på året, hvis der er lidt højvande i marketingbudgettet.
Er du i en branche, hvor det endnu ikke er udbredt, kunne det være en fordel at bestille noget profiltøj og på den måde skille sig ud fra mængden. Når alle begynder at gå i denne slags tøj til hverdag, og det bliver mere normalt i branchen, kan man overveje at skifte kurs og vende tilbage til rødderne. Det er sådanne marketingstrategier, der også virker, når virksomheder annoncerer online. Der er altid én, som er firstmover, hvor konkurrenterne ser muligheder, hvor de efterfølgende følger trop og kopierer selvsamme koncept.