Sådan holder du bedst vinterdepressionen i skak

266
Glad kvinde i sneen

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Vi går en mørk og kold tid i møde, og det kan påvirke både humør og energiniveau. Mange af os er bekendte med begrebet vinterdepression og oplever, at kulden og mørket tærer hårdt på os. Heldigvis er der masser af ting, du kan gøre for at undgå at blive vinterdepressiv. Her får du tre gode bud på, hvordan du kan bevare overskuddet i en hård tid.

Gå udenfor

Det virker måske ikke som det mest oplagte valg, men det er vigtigt at bruge tid udendørs – også selvom det er koldt, mørkt og vådt det meste af tiden. Når vi går udenfor, giver vi nemlig vores mentale sundhed et boost. Dagslys giver os D-vitamin og øger niveauet af lykkehormonet i hjernen. Vi bliver med andre ord gladere af at gå udenfor, og dem, der bruger meget tid udendørs, bliver sjældent ramt af vinterdepression.

Dyrk motion

Det er også en god ide at forblive aktiv, da motion også påvirker humøret positivt. Om sommeren er det lysere og varmere og derfor lidt lettere at komme afsted på løbeturen eller at tage cyklen på arbejde. Forsøg at holde fast i de aktive vaner, selvom vejret ikke er indbydende. Alternativt kan du melde dig ind i et fitnesscenter, så du kan dyrke motion indendørs.

Træk stikket

Selvom det er vigtigt at være aktiv og holde sig i gang i hverdagen, skal man også en gang imellem give sig selv lov til at slappe af. Der skal være plads til at lave lige, hvad man har lyst til, i ny og næ. Tag for eksempel en hel dag på sofaen med din yndlingsserie på skærmen. Hvis du virkelig vil forkæle dig selv, kan du booke et ophold på et hotel i hyggelige omgivelser. Her kan du trække stikket og bruge kvalitetstid med kæresten eller en anden, du holder af.